Marketing tijdens Corona

Zorgmarketing tijdens en na Corona virus

Heb je als zorgonderneming reeds nagedacht hoe je je zorgmarketing tijdens en na Corona virus zal voeren? Ondernemingen die actief zijn in de zorgsector hebben momenteel hun handen vol. Niet alleen dienen ze het onzichtbare kwaad te bestrijden maar worden ze ook nog een keer geconfronteerd met een sector die volledig plat ligt. Iedereen is bezig met de zorg voor de patiënt en dat hoort ook zo te zijn. Te bewonderen!! Langs de andere kant is iedere zorgondernemer ook een bedrijf die na Corona ook nog een toekomst wenst te hebben. In deze blog beschrijf ik hoe ik de Corona crisis ervaar als zorgondernemer, hoe in het verleden sommige bedrijven sterker uit een crisis kwamen en hoe we als zorgondernemers hier iets van kunnen leren.

Sinds het Corona virus heeft toegeslagen blijven de meeste van onze offertes in de lucht hangen. Bedrijven nemen in deze onzekere tijden geen beslissingen meer waardoor je aanbiedingen een pak langer blijven zweven. Ondernemingen communiceren minder en als ze communiceren gaat het enkel over Corona.Maar is het verstandig om als onderneming over niets anders nog te communiceren dan Corona?

Hoe ervaar ik de Corona crisis

Corona geeft mij persoonlijk een dubbel gevoel. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat we in oorlog zijn met een vijand die we enkel collectief kunnen verslaan. Aan de andere kant zie ik ook kansen voor mijn ondernemingen en andere ondernemers.

In de afgelopen jaren zijn er nog nooit zoveel mensen online geweest. Wat tot over een maand 1u per dag sociale media was zijn dit er nu 3u geworden. Persoonlijk heb ik de reflex gehad om in mijn pen te kruipen en iedere dag een korte informatieve zorgmarketing-blog te schrijven voor andere zorgondernemers. Dit geeft mij het gevoel dat ik anderen help wat voor mij een belangrijk gevoel is als sociaal ondernemer.

Geschiedenis

In de geschiedenis zijn tal van voorbeelden van bedrijven die na een crisis plots een groter marktaandeel claimen dan voor de crisis.Zowel Kellogg’s als Coca-Cola zijn vroeger beter uit een crisis gekomen dan voordien. Maar hoe hebben ze dit gedaan? Kellogg’s en Coca-Cola zijn natuurlijk totaal verschillende bedrijven maar toch hebben ze één ding gemeen: ze hebben een marketing die nooit stopt. Een marketing die extra gas bijgeeft wanneer de concullega’s minder gas geven. En dat is iets wat wij als zorgondernemers kunnen leren uit de geschiedenis. In tijden van crisis zullen de bedrijven die op dat moment hun communicatie & marketing scherper stellen, na de crisis plots de markt claimen. Als zorgondernemer kan je dit doen door bijvoorbeeld je doelgroep te verfijnen en te bepalen hoe je na de crisis bepaalde boodschappen direct tot bij hen kan brengen voor een welbepaalde kost. Je kan nu in het geheim een dienst uitwerken die na de crisis gelanceerd kan worden wanneer de andere bedrijven (concullega’s) nog wakker aan het worden zijn. Je kan tijdens de crisis ook massaal online en offline adverteren want 69% van de bedrijven heeft zijn advertenties tijdelijk stopgezet in een periode dat er nog nooit zoveel mensen online zijn geweest.

Geschiedenis van marketing na crisis
Zorgmarketing tijdens en na Corona virus

Communicatie tijdens Corona

Uiteraard is het niet fout om af en toe een post te delen of te maken rond Corona. Maar doe dit strategisch. Wat ik nu als marketeer zie is dat bedrijven enkel en alleen nog maar over Corona posten. Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans. Waarom maak je iedere dag geen korte video waarin je beschrijft wie je bent en wat je doet per onderdeel van je dienst of product. Tijdens Corona kan je meerdere facetten binnen je bedrijf tonen op een leuke en toegankelijke manier. Dit gaat je enorm helpen om na de crisis dadelijk terug van start te gaan. Wanneer je deze video’s maakt zal je zien dat nieuwe volgers zich aandienen en dat er meer interactie zal komen met je huidige volgers & klanten. Je kan deze video’s dan ook per mail delen, op YouTube plaatsen, op je website plaatsen of op meerdere sociale mediaplatformen. In plaats van een video op te nemen kan je er ook voor kiezen om live te gaan op Facebook of Instagram. Doordat je live gaat krijgen vele mensen een bericht dat je live bent + nadien kan je de video van je live-sessie delen op andere kanalen.

Marketing na Corona

Wanneer de crisis voorbij is zal het land langzaam wakker worden met een kater. Het vertrouwen van de bevolking zal beetje bij beetje terugkomen maar de overheden zullen de gemaakte investeringen in de crisis ook terug gaan vorderen. Maw: de gevolgen van de crisis zullen nog voelbaar zijn in 2021 en 2022. De voorsprong die bedrijven tijdens de komende 6 maanden opbouwen (tijdens de crisis) rond uitgaven & marketing zullen bepalend zijn voor hun succes na de crisis. Wie tijdens de crisis stopt met communiceren over zijn bedrijf zal na de crisis in een bijzonder zure appel bijten wanneer hun concullega’s dit niet hebben gedaan. Daarom is het zo belangrijk om je campagnes nu vorm te geven en uit te werken zodat ze klaar staan om de dag na de crisis te lanceren.

Hopelijk heeft deze blog jullie als onderneming in de zorg kunnen inspireren om in tijdens de crisis niet stil te blijven zitten. Wanneer er vragen of opmerkingen zijn mag je steeds reageren op deze blog of me een mailtje sturen naar info@zorgleads.be. Een WhatsApp berichtje sturen is ook mogelijk naar +32 478 78 63 98. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be

Groetjes

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *