Beste marketing in de zorg

Zorg goed voor tafel 4

Vele ondernemingen in de zorgsector vragen me welke marketing ze moeten voeren om meer succesvol te kunnen zijn. Zeker nu wanneer het Corona virus heeft toegeslagen is de zoektocht naar antwoorden nog nooit zo groot geweest. Mijn antwoord is vaak hetzelfde: de oplossing zit hem niet in het mooiste logo,de beste SEO of het meest gesofisticeerde ondernemingsplan. De oplossing is veel eenvoudiger dan dat! Jullie opdracht is: zorg goed voor tafel 4 . “Zorg goed voor tafel 4” is een keynote waarmee we vanaf 15 mei door Vlaanderen trekken om ondernemingen in de zorg te helpen!

In principe zijn er 2 oplossingen om ondernemingen in de zorgsector op relatief korte termijn te laten groeien. Je product dient een zeer select deel van de bevolking/bedrijven werkelijk te helpen (een nood op te lossen). Anderzijds dien je je klanten zo goed te helpen & te servicen zodat ze dit nooit zullen vergeten. Dit klinkt eenvoudig… maar toch zien we dat de meeste startups zich richten naar marktsegmenten waar het grootste deel van de bevolking in vertoeft. Dit zijn de marktsegmenten waar marktleiders momenteel enorm veel kapitaal in pompen. Wanneer je als startende zorgonderneming dus gaat inzetten op het grootste segment ga je dus in competitie met de “big boys”. Een strijd die je in 97% van de gevallen nooit zal winnen. Daarom adviseren we om niet mainstream te zijn in de zorgsector en specifieke doelgroepen aan te spreken waarvoor je een prachtig aanbod hebt. Door dit te doen ga je niet alleen sneller meer klanten vinden (omdat er minder concurrentie is + je product/concept beter aansluit bij de eindklant)… je gaat deze groep van mensen werkelijk beter kunnen helpen omdat je aanbod perfect op hen afgesteld is.

Tafel 4

Je zal jezelf misschien afgevraagd hebben waarom er tafel 4 in de titel staat, niet? Wel…probeer je onderneming in de zorgsector te vergelijken met een restaurant. Wanneer een restaurant zijn deuren open doet dient het 2 dingen zeker te doen: eten maken dat zo lekker mogelijk is & de klanten dit eten op zo’n manier te brengen/presenteren dat de klant na de lunch zegt: ” amai, dit was echt super lekker en het was bijzonder leuk om hier te zijn”. Als zorgonderneming wil je dat je restaurant spreekwoordelijk ook vol komt te zitten.Maar dit zal nooit gebeuren wanneer de kwaliteit van je product en service onvoldoende gericht is naar de juiste specifieke doelgroep & wanneer de aanpak naar deze doelgroep niet matcht met hun verwachtingen. Zorg ervoor dat iedere dag opnieuw tafel 4 naar buiten gaat met een smile en een ervaring die ze aan andere kunnen/willen vertellen. Snel zal tafel 2,6 en 9 volgen. En voor dat je het weet zal je restaurant iedere dag vollopen.

Geef hen iets om over te praten

Wanneer je aanbod mainstream is zal de reactie van “de markt” ook mainstream zijn. Ze zullen je aanbod negeren en indien je niet oplet zelfs niet eens opmerken. Iedere thuisverplegingspraktijk helpt patiënten bij het wassen en aankleden… maar waarom zou een patiënt in uw praktijk verzorgt dienen te worden en niet bij één van je concullega’s? Ieder woonzorgcentrum is lokaal en warm (dat lees ik op werkelijk iedere website)… maar dat zijn ze allemaal (hoop ik). Waarin maakt uw woonzorgcentrum het verschil en op welke manier ga je het aanpakken om dit verschil iedere dag opnieuw te bevestigen? De reden waarom je als WZC minder eenvoudig nieuwe collega’s kan vinden of bedden kan vullen heeft niets te maken met de kleur van de bakstenen! Het heeft alles te maken met het specifieke aanbod (een aanbod dat ze nergens anders kunnen vinden) en de manier waarop dit aanbod tot bij de mensen gebracht wordt. (customer experience)

Customer experience Zorgleads
Zorg goed voor tafel 4

Specifiek aanbod

Wanneer je een specifieke doelgroep hebt zullen je marketingkosten een pak lager liggen en zijn je klanten gemiddeld 78% gelukkiger. Dit is ook logisch. Wanneer je exact weet wie je klant is en wat hij/zij wil hebben kan je top service bieden. In de zorgsector zijn velen bang om een specifieke doelgroep te kiezen omdat ze vrezen voor onvoldoende inkomsten. Het tegendeel is waar! De klant van morgen is opzoek naar herkenningspunten uit zijn/haar leefwereld en is totaal niet opzoek naar een mainstream aanbod.

Zorg goed voor tafel 4″ is een keynote op maat van de zorgsector waarmee ik vanaf 15 mei door Vlaanderen ga spreken in ziekenhuizen,woonzorgcentra, bij thuisverplegingspraktijken, bij huisartsen,… Wil je deze keynote ook aanvragen voor je onderneming die actief is in de zorgsector? Stuur me een mail op info@zorgleads.be of bericht me via WhatsApp op het nummer +32 478 78 63 98. Nog meer info kan je vinden op www.zorgleads.be

Zorgzame groeten

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *