Marketing voor apothekers

Welke marketing zou ik voeren als ik apotheker was?

Ik heb, samen met mijn team, de tijd genomen om 100 Facebookpagina’s te analyseren van apothekers die actief zijn in Vlaanderen. Na deze oefening hebben we onszelf de vraag gesteld: welke marketing zou ik als marketeer voeren als ik apotheker was? Waarmee zouden we het verschil kunnen maken?

Uiteraard zijn wij geen apothekers! Maar misschien is het een keer goed wanneer er met een andere bril naar de communicatie van een apotheek gekeken wordt. Apothekers mogen geen reclame maken en geen acties ondernemen waarmee ze klanten “ronselen”. Voor vele apothekers lijkt dit een beperking te zijn. In onze ogen is dit een geschenk omdat dit marketing is zoals het hoort! Vertel je verhaal en toon op welke manier jij het verschil maakt voor al je klanten.

Resultaat onderzoek

Na het onderzoeken van 100 Facebookpagina’s van apothekers waren we onder de indruk! Zelfs in tijden van Corona, de grootste gezondheidcrisis van de afgelopen 30 jaar, zien we dat gemiddeld 77% van de apotheken slechts 1 keer per 30 dagen een post plaatst op zijn Facebookpagina. Hiermee willen we niet de indruk wekken dat veel posten altijd beter is, maar 1 keer per maand vonden we in deze tijden enorm weinig.

  • Een lokale apotheker heeft gemiddeld 310 volgers op zijn pagina.
  • 29% van de onderzochte pagina’s hadden geen openingsuren ingegeven
  • 24% van de apotheken hadden de contactknop op hun Facebookpagina nog geen functie gegeven.
  • In 31% van de gevallen werkte het Facebook-icoontje niet op hun website
  • Bij het stellen van een algemene vraag via Facebook Messenger dienden we gemiddeld 26u te wachten op een antwoord.

Met deze cijfers willen we jullie enkele technische inzichten bieden. Het is niet onze bedoeling jullie negatieve kritiek te geven. Integendeel: in deze blog gaan we jullie tips geven op welke manier je meer resultaten kan bekomen met je sociale media.

Wat is marketing voor apothekers?

Iedereen weet dat apotheken medicatie verkopen en verzorgingsproducten. Het medicament van merk X met dosering Y is in alle apotheken in Vlaanderen hetzelfde. Hiermee wil ik aantonen dat je met het gros van je producten niet het verschil zal maken als apotheker tov andere apothekers.

Wanneer je naar een pretpark gaat verwacht je dat er attracties zijn. Wanneer je naar een apotheker gaat verwacht je dat ze je medicatie kunnen geven. Met andere woorden: het leveren van je producten (medicatie,verzorgingsproducten,…) is vanzelfsprekend voor iedereen. Hierover denken je klanten niet meer na. Mensen denken wel na naar welke apotheker ze zullen gaan. Deze keuze wordt gemaakt op basis van verschillende punten: locatie, bereikbaarheid,parkeermogelijkheden, openingsuren, vriendelijkheid, hulpvaardigheid,kwaliteit van het advies,… Vaak merken we dat mensen niet steeds naar de apotheek gaan die het dichtst bij hun woning gelegen is. Op welke onderdelen maken patiënten dan hun keuze?

Iedereen komt meestal met een voorschrift naar de apotheker. (80% van de bezoekers) Dit wil zeggen dat ze reeds bij een arts gepasseerd zijn die een diagnose heeft gesteld. De apotheker dient dan, op basis van het voorschrift, een bereiding te maken en met advies het medicament aan de patiënt te overhandigen. De patiënt/klant komt met andere woorden het medicament halen dat de dokter heeft voorgeschreven om zijn aandoening te behandelen: om te genezen, om minder pijn te hebben,…. De conclusie die je kan maken is dat de grootste toegevoegde waarde (de reden waarom mensen terugkomen naar je apotheek) die jullie als apothekers ifv de klant aan heel dit proces kunnen toevoegen, is de manier waarop je het product of medicament overhandigt aan de klant/patiënt. De beste marketing die je kan voeren is dus niet alle dagen je producten in de vitrine te plaatsen, maar wel door je service, je vriendelijkheid, je hulpvaardigheid te tonen via blogs, testimonials, video’s,… Uiteraard mag je af en toe een nieuw product tonen op je Facebookpagina maar de tevredenheid van je huidige klanten zal de beste “reclame” zijn die je kan maken.

Wat zouden we concreet doen?

Technisch

Indien wij als zorgmarketingbureau een apotheker zouden zijn, dan zouden we 2x per week een post plaatsen op Facebook & Instagram. Ook op Instagram omdat we hiermee jongere mensen kunnen bereiken. Op Instagram zijn vrouwen veel actiever aanwezig dan mannen, wat nogmaals een argument is om ook hier te posten. Waarom? Het is een cliché maar tot op heden is het opvallend dat vrouwen nog steeds vaak de zorgtaak op zich nemen en vaker naar de apotheker gaan dan mannen.

Apotheken op Instagram
Apotheken op Instagram

De post die je doet op Facebook kan ook gebruikt worden op Instagram, dus je hoeft niet steeds andere afbeeldingen te maken. We zouden ervoor zorgen dat de Facebookpagina geconnecteerd is met de Instagrampagina, zodat je met 1 druk op de knop post op de 2 kanalen.

De meeste apotheken werken lokaal. Hierdoor vinden we het interessant om de belangrijkste berichten die we willen delen met onze volgers ook lokaal te kunnen boosten. Dit kunnen we voor een heel klein bedrag realiseren omdat de regio die we willen bereiken & de doelgroep ook zeer klein zijn voor onze apotheek.

We zouden iedere week 1 blog schrijven van plusminus 750 woorden, telkens over een ander onderwerp dat op dat moment relevant is. (Vb. seizoensgebonden: hooikoorts) Leuke thema’s waar mensen graag de visie van hun apotheker rond kennen zijn: schoonheid & hygiene, afslanken, vitamines, zwangerschap, hooikoorts, pijn, griep, EHBO, seksualiteit,… Een blog dien je te zien als een artikel dat je op je website plaatst. Nadat je het op je website hebt geplaatst ( of hebt laten plaatsen) kan je de link van het artikel delen op je sociale media. Wanneer mensen in Facebook op je blog klikken worden ze automatisch naar je website gebracht waar ze het artikel kunnen lezen.

We zouden, nu we het over een website hebben, ook een Facebook Pixel op je website plaatsen zodat iedereen die je website bezoekt nadien automatisch herbereikt kan worden via de posts die je doet ( en zal doen) op Facebook & Instagram.

Finaal zouden we stap voor stap reeds beginnen te werken met Facebook & Instagram stories. (verhalen) Door korte boodschappen af en toe te posten kan je een volledige dag ( of delen van) van een apotheker of apothekersassistente in beeld brengen. Laat de mensen mee achter de schermen kijken, want ze zijn bijzonder nieuwsgierig wat jullie allemaal doen.

Strategisch

We hebben strategisch nagedacht over welke service we willen verlenen en de manier waarop we deze zullen verlenen.

Langs de ene kant zullen 80% van onze bezoekers mensen zijn die met een voorschrift hun medicatie komen halen. De andere 20% van de bezoekers komt naar de apotheek voor een specifiek product ( degelijke bodymilk, zeep zonder zeep,…) of voor advies.

Tenzij je je als apotheker gaat specialiseren in producten die andere apothekers niet hebben, zal alles afhankelijk zijn van je service als apotheker. Mensen die met een voorschrift langskomen dienen vriendelijk toegesproken te worden. Wanneer je de voornaam van de klant kent is het best deze ook te gebruiken. Deze aanpak hebben we nog veel verder uitgeschreven maar is in principe voldoende om aan jullie duidelijk te maken dat de manier waarop je mensen aanspreekt heel belangrijk is. Bij iedere klant bekijken we wat voor hem/haar op dat moment het beste & voordeligste aanbod is + we geven hem/haar duidelijke tips omtrent de manier waarop ze de medicatie of producten dienen te gebruiken. Heel het proces dat we keer op keer toepassen dient ervoor te zorgen dat klanten zich goed behandeld voelen en dat ze met een “goed gevoel” terugkomen naar je apotheek.

Nadat je steeds meer tevreden klanten hebt ga je hier & daar naar testimonials kunnen vragen rond specifieke thema’s. Mensen die je goed hebt geholpen willen rond bepaalde zaken zeker getuigen dat je hen goed geholpen hebt: bijvoorbeeld dat je de medicatie bij hun moeder aan huis hebt gebracht tijdens de koude winter of tijdens Corona,…

De conclusie van marketing voor apotheken is dat ze hard dienen te werken aan de manier waarop ze patiënten/klanten dagelijks helpen in hun apotheek. Wanneer dit goed zit zal de mond aan mond reclame reeds aardig zijn werk doen. Daarbij kan je deze manier van werken aanvullen met nuttige blogs, video’s of testimonials van je klanten die getuigen hoe goed jij voor hen zorgt. Vergeet hierbij niet schriftelijk de toestemming van de getuige te vragen ivm de bescherming van de privacy.

Hopelijk heeft deze blog jullie als apotheker extra inzichten kunnen bezorgen. Vergeet nooit dat jullie manier van werken ( mensen helpen in de apotheek) jullie beste marketing is. Wanneer er nog vragen of opmerkingen zouden zijn, mag je me steeds een mailtje sturen naar info@zorgleads.be of een WhatsApp sturen naar +32 478 78 63 98. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *