Nieuwe bewoners Zorgleads

Wat kost een nieuwe klant in de zorgsector?

Wat kost een nieuwe klant in de zorgsector is een vraag die we heel vaak krijgen van onze klanten.Wat kan/mag je als onderneming in de zorg uitgeven aan marketing? Wat mag een nieuwe klant/patiënt/bewoner kosten? Onderneming zijn onzeker wanneer het gaat over marketing en de budgetten die hiermee gepaard gaan.

92,7% van de ondernemingen in de zorg kunnen niet exact benoemen wat hun jaarbudget is voor marketing. We namen de proef op de som tijdens enkele workshops en kwamen tot de onthutsende vaststelling dat slechts 7,3 procent van de deelnemers met onze vraag wegkwam. Dat betekent slechts één ding: je bent als zorgondernemer niet met marketing bezig. Je bent aan het improviseren en dat kan je heel veel geld kosten. Een marketingbudget berekenen is nochtans niet zo moeilijk.

Wie is je klant?

We bekijken in de voorbeeld een gemiddeld woonzorgcentrum. Enkele jaren geleden dienden woonzorgcentra (WZC) niet aan marketing te doen vond men. Er waren enorme wachtlijsten en wisten niet wat zeer eerst gedaan. Maar tijden veranderen. Nu stellen we vast dat 1 woonzorgcentrum op 4 geen volledige bezetting meer heeft. Deze trend zal zich verder blijven doorzetten gezien de thuiszorg steeds sterker aan het worden is.

Stel dat een kamer in het woonzorgcentrum verhuurd is dan brengt die gemiddeld €1700/maand op of €20.400/jaar. Dat cijfer moet je als ondernemer in een WZC uit het hoofd kennen. Want dan begrijp je dat elke nieuwe bewoner je meer dan €20.000 euro zal opleveren. Dan opent de mogelijkheid tot meer dynamiek. Want hoe trekt men een nieuwe klant aan? Via marketing. En wat moet dat dan kosten?

Een percentage van je omzet

De hamvraag: welk marketingbudget heb je nodig? Je verleden is hierbij een dankbaar referentiekader. Analyseer eerste hoeveel marketingtijd jouw bedrijf kost. Verdeel het budget over de verschillende pijlers die je samen laat lopen naast elkaar en waarvan je de respons dient te meten en bij te sturen.

Hoeveel wil je betalen voor een nieuwe klant? Begin eens met 7 procent. In het voorbeeld van het woonzorgcentrum: als hij met een budget van 1428 euro probeert een nieuwe bewoner te winnen, dan zal hij vermoedelijk al een eind opschieten.

Begin eens met 7% van je jaaromzet als marketing budget!

Kost per lead
Wat kost een nieuwe klant in de zorgsector?

Een gemiddeld bedrijf dat niet actief is in de zorgsector met een jaaromzet van 100.000 euro krijgt van ons de goede raad om 10.000 euro voor de marketing opzij te zetten (10%). In de zorgsector liggen de marges lager dus dienen we voorzichtiger te zijn met alle uitgaven. Nadat je je marketingbudget kent kan je vervolgens de ‘veelzijdigheid’ van je marketingplan toepassen. Stapsgewijs verhoogt dit je omzet. En hoe hoger die omzet, hoe meer middelen men heeft voor marketing.

Wat is jullie hefboom?

Wie voortdurend voeding geeft aan de marketing en zijn klantgerichte cijfers spelenderwijs kent, ziet zijn bezetting in het woonzorgcentrum toenemen. Maar de zorgsector is zoals steeds een buitenbeentje. Het doen aan marketing en dit blijven volhouden is voor vele zorgondernemingen en hele opgave. Het ligt niet in hun natuur om dit te doen. Vaak zien we ook dat marketing iets is wat ze moeten doen omdat iedereen het doet. En wordt dus weinig aan marketing gedaan gericht op meetbare resultaten.

Besluit

Een marketingbudget schrikt vele bedrijfsleiders in de zorgsector af. Voor hen zijn de investeringen die ze doen in marketing en de resultaten van deze investering vaak veel te vaag. De toekomst ziet er rooskleurig uit. In onze dagelijkse begeleidingen blijkt immers dat wie op een strategische wijze inzet op marketing met kennis van zijn eigen cijfers, zijn onderneming ziet groeien. Het berekenen van een marketingbudget of budget per lead vraagt enige bedenktijd maar oefening baart kunst.

Veel succes!

Meer info: info@zorgleads.be of bel naar +32 478 78 63 98

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *