Facebook stories Zorgleads

Waarom stories belangrijk worden voor zorgondernemers

We kennen het allemaal wel… we posten een foto op Facebook of Instagram en enkele minuten later kan je je foto al bijna niet meer terugvinden tussen alle 100’den posts van anderen. En geloof me: anderen gaan ook niet zoeken naar posts die je organisatie heeft gepost vandaag. Daarom zijn “verhalen” of “stories” zo handig! Ze staan bovenaan wanneer je de app opendoet en tonen al je posts van de afgelopen 24u. Handig toch!

Wat zijn stories?

Stories zijn oorspronkelijk ontstaan op het sociale mediaplatform Snapchat, een platform voor kinderen & jongeren van 8 tot 20 jarigen. Nadat ze een video of foto hadden gepost bleef deze 24u online staan en verdween dan. Doordat de video of foto effectief verdwijnt ontstaat er een vorm van dringendheid om regelmatig te gaan kijken op het platform. Dit succes is de eigenaar van Facebook niet ontgaan en heeft dit enkele jaren geleden ook geïmplementeerd op Facebook & Instagram.

Stories of verhalen zeggen in feite al waarvoor ze staan. Ze zijn gemaakt om het verhaal te vertellen van een persoon of organisatie. Je kan er je volgers mee achter de schermen laten kijken of bijvoorbeeld een dag laten volgen. Al je post staan bij je stories bij elkaar waardoor het veel eenvoudiger geworden is om je volgers te bereiken met je boodschappen. En gezien nog heel weinig mensen en bedrijven “stories” doelgericht gebruiken in de zorgsector ligt hier een unieke kans voor jullie als zorgondernemers.

Populair

Stories worden steeds populairder. Sociale media wordt steeds vluchtiger en mensen willen op minder tijd meer zien. Gezien niemand nog de tijd zal nemen om je posts van de voorbije dag op te gaan zoeken zijn “verhalen” hier een ideale oplossing voor. Alles staat mooi bij elkaar en op 10 seconden hebben ze je 3 posts van vandaag bekeken. Dit is ook de reden dat men verwacht dat stories de populariteit van “gewone posts” op zeer korte tijd zal overstijgen.

3 tips

1. Maak je stories herkenbaar

Je dient ervoor te zorgen dat je stories in het oog springen en herkenbaar zijn. Dit gaat er automatisch voor zorgen dat ze meer bekeken zullen worden en aan jullie onderneming gelinkt zullen worden. Je kan herkenbaarheid op verschillende manieren in de hand werken. Je kan steeds eenzelfde filter over je foto’s plaatsen, dezelfde sticker of GIF op de foto/video plaatsen of gebruik 1 vaste achtergrondkleur. De achtergrond die je zou nemen is altijd één van de kleuren die voorkomt in je logo. Zo ga je ervoor zorgen dat mensen een verband gaan leggen tussen een kleur en je onderneming.

2. Toon iedereen wie jullie ECHT zijn

Wie actief is in de zorgsector weet dat authentiek zijn belangrijk is. Je kan een masker opzetten maar dat zal zeer snel doorprikt worden. Zeker op sociale media. De nieuwe trend is op een mooie manier te tonen waar jullie zorgonderneming voor staat en wie de belangrijkste spelers zijn. Toon je volgers eens een dag van de CEO of een dag van de coördinator of… Hierdoor kunnen je volgers mee achter de schermen kijken en voelen wat jullie doen en wie jullie zijn. Door dit correct te doen kunnen je volgers connecteren (een gevoel krijgen) met je activiteiten en met de mensen binnen je bedrijf. Want de gouden regel is: mensen connecteren met mensen en niet met bedrijven.

Authentiek Zorgleads
Waarom stories belangrijk worden voor zorgondernemers

3. Speel je troeven uit!

Voordat je massaal online stories begint te posten dien je exact te weten wat je wil bereiken met je marketing. De gewenste resultaten zijn voor iedere onderneming in de zorg anders. Sommige zijn dringend opzoek naar nieuwe collega’s. Anderen willen meer bekendheid bekomen in de regio rondom hun voorziening. Bedrijven die zorgondernemingen als klant hebben willen hun producten kunnen tonen op een leuke en toegankelijke manier.

Wanneer duidelijk is wat je exact zou willen bereiken met je marketing dien je te bepalen waarin je dienst/product uniek is + werkelijk het verschil in kan maken rekeninghoudend met de doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld 5 troeven hebt dien je hier bij iedere post rekening mee te houden. Hiermee bedoel ik dat je systematisch voor iedere troef een post kan maken zodat dit duidelijk wordt voor alle volgers waarin jullie extreem goed zijn. Probeer creatief te zijn en iedere troef 360 graden in beeld te brengen. Extra tip: probeer kwalitatieve foto’s te trekken die scherp zijn qua beeld & fris van belichting. Voor stories is het best om bij het nemen van de video/foto de smartphone recht te houden en niet horizontaal. Op deze manier zal deze beter passen binnen de afmetingen van een “story”.

Hopelijk heeft deze blog je nieuwe inzichten kunnen geven. Wanneer er vragen of opmerkingen zijn mag je deze mailen naar info@zorgleads.be of een WhatsApp sturen naar +32 478 78 63 98. Meer extra info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Met vriendelijke groeten

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *