HR zorgsector

HR in de zorgsector: dat is pure sales!

Welke keuze heeft de grootste invloed op het professionele leven van een zorgprofessional? Die van de werkgever. Want vergis je niet, door de schaarste op de arbeidsmarkt is het de sollicitant die mogelijke werkgevers uitkiest en niet andersom. De zoektocht naar nieuwe collega’s om alle beschikbare jobs in te vullen, zal in ziekenhuizen, woonzorgcentra en thuiszorgdiensten daarom steeds meer een gedeelde opdracht worden voor zowel de HR- als de marketingdienst. Vandaar onze stelling: HR in de zorgsector, dat is pure sales!

De hedendaagse marketing & sales omvat het ontwikkelen en designer van een dienst of product om specifieke behoeften bij een afgebakende doelgroep in te vullen. Wat meer dan 80% van de markt doet, is het zoeken naar klanten voor hun product of dienst. Met andere woorden: ze maken eerst een product en kijken dan pas of ze hier klanten voor kunnen vinden. Diezelfde evolutie komt er op de HR-afdeling in de zorgsector. We gaan jobs maken voor de mensen die bij ons willen komen werken.

Voor, tijdens en na

Vergelijk het met de aankoop van een auto. Eerst zoek je online naar informatie en ga je op verkenning. Nadien ga je eens kijken bij enkele dealers en uiteindelijk koop je je droomauto. Maar het stopt niet bij de aankoop! De naservice is minstens even belangrijk. Onze ervaring leert ons dat hetzelfde proces één op één overeenkomt met het zoeken van een nieuwe job.

Voor

Wie op zoek gaat naar een nieuwe job in de zorgsector, verkent eerst de markt. Meestal heeft hij vooraf al een indruk van of gevoel bij een bepaald ziekenhuis of woonzorgcentrum, door er ooit stage te hebben gelopen, door wat andere mensen vertellen of door wat ze gezien hebben in een advertentie, op sociale media of op de website van de organisatie.

Job website
HR in de zorgsector: dat is pure sales!

We begeleiden meerdere zorgorganisaties in Vlaanderen en dan merken we dat veel organisaties lukraak starten met het opstellen van een vacature (tijdens) en deze dan uitsturen via (een) specifieke vacaturewebsite(s). Terwijl het net van kapitaal belang is om de focus te leggen op die ‘indrukken’ die potentieel nieuwe collega’s van je organisatie krijgen.

We zijn ervan overtuigd dat, om externe resultaten te boeken, je eerst moet investeren in je interne imago, de zogenoemde interne marketing en employer branding. Je huidige werknemers maximaal betrekken en motiveren om je intern imago spontaan te verspreiden, is zoveel doeltreffender dan eender welke campagne of vacature die je ooit zal opmaken. Tip: zorg er ook voor dat iedere student die stage doet een fijne en buitengewone ervaring heeft in je organisatie. Want zij zullen je medewerkers van de toekomst zijn!

Tijdens

Bij een sollicitatie moeten tegenwoordig beide partijen aan tafel overtuigd worden. Vroeger moest de sollicitant de werkgever overtuigen van zijn kwaliteiten om een job te krijgen. In de zorgsector moet momenteel ook de werkgever de sollicitant overtuigen dat de job, de werkgever en heel de omkadering perfect bij hem/haar zal passen. Besef goed dat een sollicitant niet rationeel maar eerder gevoelsmatig zal beslissen. Je ESP’s (Emotional Selling Points van de organisatie) goed uitwerken zal dus nog belangrijker worden dan voorheen.

Kennis opdoen van de onbewuste processen die bij een sollicitant spelen (in zijn of haar beslissing) is ook interessant. Hoe keken ze naar je vacature? Wat hebben ze ervan onthouden? Welk gevoel hadden ze bij het lezen van je vacature en bij het sollicitatiegesprek? Welke gevoel hadden ze over je organisatie voor ze met je in gesprek zijn gegaan? Welke gevoel hebben ze over je organisatie na het gesprek?

Na

Stel dat de sollicitant de jobaanbieding super interessant vindt en de job aanvaardt. Stopt dan het verhaal? Nee! Dan start het pas. Iemand aan boord houden vraagt ook een aanzienlijke inspanning.

Net zoals bij het verkopen van een auto zijn de diensten na verkoop heel belangrijk om een klant tevreden te houden. Zo tevreden dat hij zijn volgende auto ook bij je zal kopen. Iemand die net bij je is komen werken, moet je ook tevreden houden. Niet alleen zal de organisatie en de job evolueren in tijd, ook het referentiekader van de zorgprofessional verandert. Door dit structureel goed op te volgen, kan veel rompslomp vermeden worden. De bedrijfscultuur zal hier trouwens een zeer belangrijke rol in spelen, samen met de employer branding.

Mensen denken niet hoe ze zich voelen, ze zeggen niet wat ze denken en doen vaak niet wat ze zeggen. Daarom is het heel moeilijk om mensen rationeel op te volgen.

David Ogilvy

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn mensen geen relationele maar eerder emotionele wezens. Zeker mensen die actief zijn in de zorgsector! Zij hebben van nature meestal al wat meer empathie dan andere. Bij de onderzoekcel die Zorgleads recent heeft opgericht (en nog verder aan het uitbouwen is), willen we zorgorganisaties begeleiden met verschillende onderzoekstechnieken. We bekijken hoe sollicitanten zich offline en online gedragen (patronen, de weg die ze afleggen). We bestuderen ook de verbale uitingen door enquêtes en diepte-interviews. Daarna leggen we de resultaten van deze onderzoeken naast onze bevindingen van het psychofysiologisch onderzoek dat we doen bij werkgevers en werkzoekenden. Daarin leggen we de focus op hoe potentieel nieuwe collega’s onbewust reageren op prikkels (vacatures, advertenties, sollicitatiegesprekken,…).

Met psychofysiologisch onderzoek bedoelen we neuro-onderzoek die complementair zal werken met de klassieke onderzoekstechnieken. Neuro onderzoek doen we met Eye-tracking (vb. hoe kijken ze naar een vacature, naar wat kijken werkzoekende op je website,…), emotiekaarten, facial expression recognition, EEG & fMRI. Kort samengevat gaan we kijken hoe het onderbewuste reageert op een prikkel. Wanneer we dit beter kunnen interpreteren binnen je organisatie kunnen we ook het gedrag van de organisatie en de sollicitant beter begrijpen en eventueel aansturen.

Zorgleads neuromarketing
Mensen voelen in kleur maar spreken in zwart-wit.

Conclusie

Het vinden van nieuwe collega’s is geen hit & run verhaal. Wanneer werkzoekenden in hun huidige beleving of zoektocht niet het juiste gevoel krijgen bij je organisatie zal het heel moeilijk worden. Door je huidige collega’s mee te nemen (te betrekken) in je authentiek verhaal (employer branding) zal de opdracht al iets realistischer worden. De toekomst van HR zal alvast een wetenschappelijk kantje krijgen daar er ook gebruikt gemaakt zal worden van psychofysiologisch onderzoek. Je enkel baseren op hoe mensen zich gedragen en wat ze zeggen zal onvoldoende blijken te zijn. Jobs presenteren hoe ze nu zijn (te nemen of te laten) zal ook sterk dienen te veranderen in de zorgsector. Denk eraan: de job moet matchen met de nieuwe collega en niet andersom.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Aarzel dan niet om me te mailen op info@zorgleads.be of stuur ons een Whatsapp bericht naar +32 478 78 63 98. Meer info over onze onderzoeken kan je hier vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *