HR zorgmarketing

Hoe zal Instagram je HR uitdaging in de zorgsector eenvoudiger maken?

Bij het analyseren van 75 zorgondernemingen in de zorgsector, verspreid over 5 deelsectoren, merkten we op dat slechts 9% van hen een bedrijfspagina heeft op Instagram. Waarom Instagram je HR marketing zal veranderen? Wanneer je weet dat 86% van alle studenten die afstuderen in de zorgsector hoofdzakelijk actief aanwezig zijn op Instagram (steeds minder actief op Facebook) vinden we het vreemd dat ziekenhuizen & woonzorgcentra, nog steeds niet inzetten op Instagram. Wetende dat ze kampen met een actief personeelstekort.

Volgens een recent artikel van Voka (9 maart 2020) geraken plus minus 15% van alle jobs in de zorgsector niet meer ingevuld. Uiteraard is men in de zorgsector niet enkel opzoek naar schoolverlaters maar toch vormen ze een heel belangrijke doelgroep om voldoende instroom te vinden van nieuwe collega’s.

Facebook of Instagram

We vallen direct met de deur in huis: je dient als WZC of ziekenhuis actief te zijn op beide platformen indien je op korte & lange termijn voldoende collega’s wil blijven vinden. Niet om enorm veel advertenties te runnen en veel geld uit te geven… wel om je verhaal te kunnen vertellen aan iedereen die het dient te horen.

Ik ga jullie niet om de oren slaan met allerlei cijfers die je overal kan vinden online. Wel dienen jullie te onthouden dat Facebook nog steeds dubbel zoveel gebruikers heeft in Vlaanderen dan Instagram. Facebook links laten liggen zou dus een bijzonder foute keuze zijn. Wat velen dienen te doen is een bedrijfspagina (laten) aanmaken op Instagram zodat je 2 platformen hebt om nieuwe collega’s op te vinden. Waarom? Omdat de aandacht van schoolverlaters steeds meer op Instagram ligt en opvallend minder op Facebook.

Cijfers sociale media België 2019
Sociale media cijfers België 2019 ( Bron Hootsuite)

Adverteren of amuseren?

Wie al meerdere blogs van me heeft gelezen weet dat ik marketing niet zie als een verkoopkanaal maar wel als een kanaal om als zorgprofessional je verhaal te vertellen. Voordat je online gaat roepen dat je bestaat is het belangrijk om een plan te hebben. Je gaat toch ook niet zonder te studeren naar een examen, toch?

Wil je nieuwe collega’s aantrekken? Top! Dan heb je een duidelijk doel dat je kan bereiken. Het vinden van nieuwe collega’s is m.a.w het resultaat van de marketing die je gaat voeren. Mensen die naar Facebook of Instagram gaan hebben de “mindset” om zich te amuseren of om leuke inzichten te krijgen. De tijd dat de bedrijven die online hun potentiële volgers het meeste lastig vielen de winnaar zijn, is sinds 2020 volledig verleden tijd! Stop dus met alles en iedereen plat te adverteren en start met het vertellen van verhalen die je eindklanten raken (gevoel) en die aantonen dat je product of dienst werkelijk het verschil voor hen kan maken (socialproof).

Vertel ook via stories

Wie niet goed weet dat stories zijn dient zeker een andere blog van me te lezen. Kort samengevat zijn stories foto’s of video’s die je met je volgers deelt. Ze worden 24u bijgehouden en worden gedurende 10 seconden getoond samen met je andere posts bovenaan de pagina wanneer je Facebook en Instagram opent. Het voordeel hiervan is dat al je posts van de laatste 24u bij elkaar staan zodat het eenvoudiger voor je volgers wordt om “je verhaal” te volgen. Knoop het goed in je oren: mensen volgen de verhalen van andere mensen!! Mensen volgen geen bedrijven. Vergelijk het met het lezen van een goed boek. In een boek is er steeds een hoofdpersonage dat je aan het volgen bent. Je vind het boek goed omdat het hoofdpersonage leuke avonturen beleeft (waarin je jezelf kan herkennen = connecteren) en uiteraard ook omdat het vlot & goed geschreven is.

Laat je volgers exclusief mee achter de schermen kijken of toon hen een dag van een hoofdverpleegkundige of een spoedarts of …. Maak je bedrijf menselijker en connecteer op deze manier met potentieel nieuwe collega’s. Op basis van deze verhalen en looks gaan potentieel nieuwe collega’s met je onderneming verbinden en zal het invullen van vacatures eenvoudiger worden. Post op beide platformen minimaal 2 keer per week en blijf trouw aan je USP’s (unieke kwaliteiten van je onderneming).

Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen ook actief te worden op Instagram! Heb je nog vragen of opmerken? Mail deze door naar info@zorgleads.be of stuur een WhatsApp bericht naar +32 478 78 63 98. Lees zeker ook andere blogs die ik geschreven heb. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Groetjes

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *