WhatsApp voor woonzorgcentra

Hoe WhatsApp voor woonzorgcentra het verschil kan maken tijdens Covid-19

Terwijl de zorgsector in Vlaanderen zich nog aan het herstellen is, bereiden we ons al voor op een 2e coronagolf. Opnieuw zullen er eindeloos veel vragen op jouw woonzorgcentrum af komen en kan je niet langer je aanbod tonen met fysieke rondleidingen. Coronacrisis of niet, bewoners en hun familie willen op een gemakkelijke manier vragen stellen en informatie krijgen. Als je weet dat 86% procent van de mantelzorgers over een Whatsapp account beschikt, waarom zou je dit kanaal dan niet overwegen? Via de de QR-functie wordt alles zelfs nog sneller en eenvoudiger!

Vandaag maken reeds 50 miljoen bedrijven gebruik van de WhatsApp Business-app. Jullie ook al? WhatsApp Business is een gratis app die zakelijke klanten een professioneel communicatieluik geeft bovenop de reguliere app. Het gebruiken van deze populaire app is laagdrempelig, waardoor mensen vaker en sneller de weg naar je organisatie zullen vinden. Niet iedereen wil een mail sturen, een telefoongesprek met je voeren of een persoonlijk gesprek reserveren om de noodzakelijke info te bekomen.

Een chat beginnen met je WZC via QR-codes

QR-codes zijn intussen ingeburgerd om te betalen, een menukaart te lezen of een snelle koppeling naar een website te krijgen. Via een dergelijke code kan je ook heel gemakkelijk een Whatsappgesprek met een bedrijf starten. In plaats van eerst een Whatsappnummer handmatig te moeten toevoegen aan je contacten, kan je nu eenvoudigweg een QR-code scannen, waarna het gesprek meteen in real-time kan starten. Deze code kan je plaatsen op je website, een flyer of sociale media.

Door de QR-code te scannen wordt er een WhatsApp-chat geopend, eventueel startend met een automatisch bericht dat is opgesteld door je organisatie. Met de berichtinstellingen in de app kan je als WZC heel snel informatie, zoals een catalogus, terugsturen of kan je het gesprek voortzetten. Om een QR-code te gebruiken als WZC volg je de volgende eenvoudige stappen.

Maak het gemakkelijker voor mensen om je WZC te ontdekken. Bestaande en nieuwe klanten en medewerkers kunnen je een bericht sturen op WhatsApp door de QR-code van je bedrijfsaccount te scannen. Je kunt het vooraf ingevulde bericht aanpassen en je unieke QR-code verloopt niet, tenzij je deze reset of je je WhatsApp Businessaccount verwijdert.

Je WhatsApp QR-code bekijken

Android

  1. Open WhatsApp Business > tik op Meer opties109105444 276026637003261 6902470040701723547 n.png? nc sid=2fbf2a& nc ohc=KZXhfmjPgQYAX CdMCc& nc ht=scontent.whatsapp
  2. Tik op Bedrijfstools > Korte link.
  3. Tik op QR-code bekijken om je QR-code te bekijken.

iPhone

  1. Open WhatsApp Business > Instellingen.
  2. Tik op Bedrijfstools > Korte link.
  3. Tik op QR-code om je QR-code te bekijken.
QR WZC
QR code in de brasserie van WZC

Eenvoudig catalogus, informatie of diensten delen

Met een catalogus kan je als woonzorgcentrum je diensten, het aantal beschikbare kamers en flats in de schijnwerpers zetten en delen, om zo de verhuur te stimuleren en/of sneller informatie te kunnen delen. De functie ‘Catalogus’ is vorig jaar uitgebracht en is uitgegroeid tot een populaire manier voor mensen om contact te onderhouden met een bedrijf via WhatsApp. Maar liefst ruim 40 miljoen mensen over heel de wereld bekijken elke maand een bedrijfscatalogus op WhatsApp.

Om mensen nog makkelijker te laten communiceren met je WZC, kun je je catalogus en de individuele diensten ook delen als een link op websites, Facebook, Instagram en op andere plekken. En als je medewerkers (die een belangrijke rol hebben in iedere campagne die je doet) een catalogus of dienst willen delen met hun vrienden of familie, hoeven ze alleen de link te kopiëren en deze te delen via WhatsApp of ergens anders.

De cataloguslinks zijn wereldwijd beschikbaar en hieronder beschrijf ik voor jullie hoe je deze links eenvoudig kan delen.

Je catalogus delen in een individuele chat of groepschat

  1. Open een chat in de WhatsApp Business-app.
  2. Tik op het symbool Bijlage naast het tekstveld. 
  3. Tik daarna op Catalogus.
  4. Tik bovenaan op Alle items verzenden.

Producten of diensten delen in een individuele chat of groepschat

  1. Open de WhatsApp Business-app > Instellingen > Bedrijfstools > Catalogus.
  2. Vanuit Catalogusbeheer, selecteer het item dat je wilt delen. Tik daarna op het symbool voor de link in de rechterbovenhoek.
  3. Je kunt nu het specifieke item in je catalogus delen met je contacten of potentiële kopers waar dan ook, door een van de volgende opties te selecteren:
    • Link verzenden via WhatsApp Business: om de link van het geselecteerde item te delen met anderen op WhatsApp 
    • Link kopiëren: om de link te kopiëren
    • Link delen: om het geselecteerde item te delen via e-mail of sociale kanalen

WhatsApp voor HR doeleinden

Los van het delen van info is WhatsApp ook een ideale tool voor het bereiken van nieuwe collega’s. Woonzorgcentra hebben het enorm moeilijk om voldoende nieuwe medewerkers te vinden. Iedere oplossing die ervoor kan zorgen dat een werkzoekende op een laagdrempelige manier jou kan contacteren is daardoor meer dan welkom.

We moeten het HR-proces korter durven maken en de klassieke manier laten ondersteunen door online communicatiemiddelen. Recente studies tonen aan dat je zo als onderneming 27% meer reacties krijgt op een vacature. Spontane sollicitaties stijgen zelfs met 34%.

Je HR-proces laten ondersteunen door WhatsApp werkt omdat het bijna iedereen op zijn smartphone heeft staan, vertrouwd is, snel werkt en discreet aanvoelt.

Lees zeker onze volgende blog die volledig in kader zal staan van WhatsApp for HR. Wil je meer info over WhatsApp voor je woonzorgcentrum? Wij helpen je graag om dit volledig te integreren in jullie werking. Stuur me gerust een WhatsApp op +32 478 78 63 98 of scan onderstaande QR code. Meer info over Zorgleads kan je vinden op www.zorgleads.be

QR code Zorgleads

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *