LinkedIn voor thuisverpleegkundigen

Hoe LinkedIn thuisverplegingspraktijken kan helpen

Jaarlijks geef ik gemiddeld 12 keynotes aan thuisverplegingspraktijken over “marketing”. De meest gestelde vraag is hoe ze in de toekomst, via hun marketing, voldoende doorverwijzingen van patiënten blijven krijgen als praktijk. Op deze vraag kan je niet 1 perfecte oplossing geven. Het zijn een aantal stappen die doorlopen dienen te worden om hierin het verschil te kunnen maken. In deze blog leg ik jullie uit hoe je deze stappen maakt en wat de rol van het sociale mediaplatform LinkedIn is in heel de gegeven.

Facebook & Instagram zijn voor thuisverplegingspraktijken bijzonder zinvolle sociale mediaplatformen om aan marketing te kunnen doen. Maar ook LinkedIn biedt meerdere voordelen die vaak vergeten worden. 72% van de thuisverplegingspraktijken heeft een Facebookpagina. 17% heeft een Instagrampagina maar slechts 4% heeft een LinkedInpagina.

Waarom is LinkedIn interessant?

Facebook & Instagram zijn platformen waarop je het verhaal van je praktijk moet vertellen. Wie ben je, wat doe je, waarom doe je het,… Het is een platform die rechtstreeks naar de eindklant (patiënt) gaat maar ook doorverwijzers zitten op deze platformen. Weet wel dat professionals met een andere mindset op Facebook zitten dan op LinkedIn. Op Facebook wil men ontspannen en leuke dingen zien. Op LinkedIn zoekt men hoofdzakelijk informatie of weetjes over hun sector. LinkedIn is een platform voor professionals dus wanneer je als thuisverplegingspraktijk opzoek bent naar doorverwijzingen van professionals is dit zeker het platform waaraan je extra aandacht dient te geven. LinkedIn is interessant omdat het organisch je posts aan bijna al je volgers zal laten zien zonder dat je dient te adverteren. Bij Facebook ziet slecht 7% van je volgers je post. Je kan van LinkedIn een succes maken wanneer je in kaart brengt wie al de mogelijke doorverwijzers uit je regio kunnen zijn in ziekenhuizen, huisartsen, OCMW’s, kinesitherapeuten, scholen,… Wanneer je deze lijst hebt gemaakt kan je via LinkedIn opzoek gaan naar mensen die hier werken en deze vragen om connectie te maken. Sinds kort is het ook mogelijk om 25 mensen die via je persoonlijk LinkedIn-profiel geconnecteerd zijn iedere dag uit te nodigen op je bedrijfspagina. (25 personen per dag is het maximum) Wanneer je dit systematisch doet zal ook je bedrijfspagina’s de juiste volgers krijgen. Anders merken we dat praktijken het moeilijk hebben om hun bedrijfspagina te laten groeien.

Wat moet ik posten?

Mijn mening is en blijft dat je je als thuisverplegingspraktijk uniek dient te positioneren. Wanneer ik aan 10 praktijken vraag wat ze doen en waarvoor ze staan krijg ik 9 keer hetzelfde antwoord. Uiteraard helpen jullie mensen bij het wassen en aankleden maar dat doen al je conculega’s ook. Stel jezelf eens de vraag: waarom dient mijn moeder door uw praktijk verzorgt te worden en niet door een andere? Dient dit te berusten op toeval of kan je hier werkelijk iets aan doen? Voordat je iets gaat posten op LinkedIn dien je te bepalen waar je praktijk voor staat en waarin jullie werkelijk uniek zijn. Stel dat je hier 4 belangrijke punten (troeven) uit kan halen dan dien je deze 4 punten voor te stellen als 4 spijkers in een houten blok. Je dient figuurlijk bij iedere post die je maakt op één (of meerdere) van deze 4 spijkers te kloppen om ervoor te zorgen dat iedere doorverwijzer je praktijk leert kennen. Stel dat jullie referentieverpleegkundige wondzorg in het team een krak is dan dien je dit maximaal uit te spelen door er blogs over te schrijven, door social proof te leveren waarom ze zo goed is,… Wanneer je dit systematisch doet zal iedere doorverwijzen die in de toekomst aan wondzorg denkt in jullie regio dadelijk aan jullie denken en doorverwijzingen zullen automatisch volgen. Als thuisverplegingsprakijk dien je niet zo beroemd te worden als Apple of Nike maar je dient wel wereldberoemd te worden in je eigen regio. Claim je sterktes!

USP thuisverpleging
Hoe LinkedIn thuisverplegingspraktijken kan helpen

Tag een professional

Wanneer je je huiswerk goed hebt gemaakt weet je na verloop van tijd welke doorverwijzer potentieel geïnteresseerd kan zijn in jullie diensten als Thuisverplegingsteam. Je dient ze niet te spammen ( zeker niet!) maar je dient ook niet heiliger te zijn dan de paus. In het verleden hoorde ik van meerdere praktijken dat online marketing weinig effect voor hun zal hebben omdat ziekenhuizen en huisartsen in hun regio vaste teams hebben waarmee ze werken. Ze zullen er toch geen doorverwijzingen van krijgen denken ze. Wanneer je zo denkt als praktijk dan dien ik je ongelijk te geven en wakker te schudden! Denk je dat de samenwerkingen tussen de ziekenhuizen en huisartsen met praktijken voor altijd zijn? Denk je dat er nooit geen teams wegvallen of samenwerkingen fout lopen? Tuurlijk wel! Daarom is het zo belangrijk om je iedere dag opnieuw in de kijker te fietsen met nuttige, positieve en leuke posts die vertellen waar jullie voor staan en uniek in zijn. Vertel een verhaal en probeer weg te blijven van verkoopspraatjes. Marketing is geen verkoop! Marketing is het juiste kader scheppen voor je klanten waarin ze je leren kennen en vertrouwen.

In plaats van te adverteren, zoals meerdere gewoon zijn op Facebook, is het bij LinkedIn vaak interessanter om de juiste mensen in een bericht te taggen. Taggen wil zeggen dat je hen vermeld in je bericht door voor hun naam het teken “@” te plaatsen. Wanneer je op LinkedIn met hen geconnecteerd bent zal de naam verschijnen en kan je door op hun naam te klikken (of op enter te duwen) hun naam vastpinnen in je bericht. Wanneer je het bericht post krijgen deze personen die je hebt getagd een melding dat ze getagd zijn & ben je 100% zeker dat ze je post zullen lezen. Doe dit uiteraard ook niet bij iedere post maar doe dit doordacht en selectief.

Hopelijk vonden jullie deze blog interessant? Indien er nog vragen of opmerkingen zijn dan mag steeds reageren op deze blog, me een mail sturen via info@zorgleads.be of een WhatsApp sturen naar +32 478 78 63 98. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Met vriendelijke groeten

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *