De toekomst van thuisverplegingspraktijken

De toekomst van thuisverplegingspraktijken

Interview met Kevin Bas op datum 24 juni 2020.

Kevin is oprichter van “De Ronde van Bas”, het sterkst groeiende thuisverplegingsteam in Vlaanderen.

Vraag aan Kevin : 
Er is heel wat aan het veranderen in het thuiszorglandschap. Ook doorverwijzingen lopen niet meer zoals vroeger. Hoe ervaar jij dit? En wat is de toekomst van zelfstandige thuisverplegingspraktijken?


Wanneer we kijken naar de toekomst zien we dat we het met heel wat minder financiering zullen moeten doen. Er zijn ook zorgkundigen en verpleegkundigen te kort dus dit wil zeggen dat we verstandig om dienen te springen met de beschikbare handen. Mij stoort het nog altijd dat wanneer je in een straat kijkt dat er 10 verschillende thuisverplegingsdiensten rondlopen.Het lijkt me verstandiger om de concurrentie even aan de kant te zetten en overkoepelend te gaan werken en/of samen te werken.

De kleine praktijken die er nu zijn hebben het heel moeilijk! Om te beginnen kunnen ze heel moeilijk mee met de continuïteit van zorg. Je kan niet met 2 personen 24 op 24 continuiteit van zorg geven, zeker niet wanneer je zware forfait profielen in je groep hebt (of wenst te hebben). Deze kleinere praktijken geraken ook moeilijker aan medewerkers. Je hebt kleinere toeren waardoor er onvoldoende omzetten zijn om te verdelen met alle gevolgen vandien. Hierdoor zal je als praktijk (kunnen uiteraard ook andere factoren meespelen) ook een groter verloop hebben wat nooit goed is voor het gevoel in de groep + naar de patiënten toe. Ik denk dus dat het goed zou zijn dat heel wat kleinere praktijken de handen in elkaar zouden slaan of gaan samenwerken met grotere pratijken. Niet om groter te zijn maar wel om grootser te kunnen gaan werken en de kwaliteit van organisatie en kwaliteit voor de patiënt naar een andere niveau te tillen. 

Thuisverpleging samenwerken
De toekomst van thuisverplegingspraktijken : samenwerken

Onlangs hebben we 3 praktijken overgenomen (samenwerking aangegaan) en wanneer je aan hen zou vragen hoe het nu gaat zullen ze je zeggen dat ze veel gelukkiger zijn + meer omzet hebben dan vroeger. Ze zijn gelukkiger omdat ze zich enkel nog bezig dienen te houden met het verzorgen van patiënten en zich niet meer met 101 andere dingen dienen bezig te houden. De toekomst van zelfstandige thuisverpleging zal weggelegd zijn voor thuisverplegingsteams die erin slagen om een goede bedrijfsmatige aanpak te doen matchen met het bieden van een kwalitatieve zorg op maat voor de patiënt. Iedere praktijk van thuisverpleging is een bedrijf en geen zorgdienst waar je alles op gevoel kan blijven doen. En de meeste zijn hiervoor niet geschoold. Wij als coördinatoren hebben ons reeds jaren bijgeschoold in management,HR en communicatie. Iets wat in principe iedere coördinator zou dienen te doen. Je zou als coördinator de zorg op een gegeven moment (als je je echt wil focussen) vaarwel dienen te zeggen.Maar in kleinere praktijken is dit bijna onmogelijk omdat er onvoldoende omzetten zijn om dit mogelijk te maken.Er dienen doelen gesteld te worden en procedures uitgewerkt te worden zodat alles vlotter en transparanter kan verlopen. (nieuwe patiënten aantrekken,marketing voeren, HR-beleid voeren,…) Enkel zo blijven alle collega’s tevreden wat ook zal afstralen op de patiënten.

Ik heb altijd een wrang gevoel gehad bij het woord: “non-profit sector”. Als je bedrijfsmatig gaat werken noemen mensen je vrij snel commercieel in de zorgsector. Maar wat is er mis om je thuisverplegingsdienst zo te organiseren zodat iedereen een duidelijke rol heeft en dat thuisverpleegkundigen de tijd krijgen om zich te kunnen focussen op de patiënten en de zorgen errond? Waarin verschillen wij van “commerciële” woonzorgcentra of ziekenhuizen? Wij mogen toch ook op een menswaardige manier ons brood verdienen. Als wij mooie en goede dingen doen voor onze patiënten mogen we dit toch tonen om andere mensen te overtuigen dat het zo ook kan,niet?

Thuisverpleging non profit
De toekomst van thuisverplegingspraktijken : non-profit

Ik ben blij dat er tegenwoordig gesproken wordt over zorgondernemerschap waarin duidelijk het woord ondernemer staat. Wanneer ik in mijn praktijk moet zorgen voor 34 collega’s komt dat niet enkel meer door de mond-aan-mond reclame maar ook door een heleboel andere factoren zoals communicatie,marketing,personeelbeleid & kwaliteitsbeleid. Ik kan je zeggen dat ik al 20 jaar lang, 7 dagen op 7 aan het werk ben. Ik heb nog nooit mijn verantwoordelijkheid ontlopen. Maar ik denk alle dagen kritisch na over wat ik met mijn leven en ondernming wens te bereiken. Je mag niets aan toeval overlaten. Iedere dag de lat een beetje hoger leggen. Praktijken die denken dat alles zo zal blijven en dat het hopelijk allemaal niet zal veranderen gaan het bijzonder moeilijk krijgen.

Werk een bepaalde strategie uit die je maandelijks bekijkt en indien noodzakelijk ook aanpast. We hebben altijd gezegd dat we wilden groeien maar steeds voor ogen gehouden dat we dit enkel doen wanneer we dezelfde of een hogere kwaliteit kunnen bieden aan de patiënten en hun mantelzorgers.

Ik vergelijk ons als thuisverplegingspraktijk vaak met een schoenwinkel. Wij als praktijk verkopen zorg! Waarom ga je graag naar de ene schoenwinkel en niet naar de andere? Dat komt omdat je je er goed voelt. Je bent er geen nummer, ze luisteren naar je, ze communiceren goed met je als klant en ook de opvolging verloopt zoals verwacht. Dit is allemaal geen toeval.

Reactie Marc:

Ik vergelijk het vaak met een restaurant. De kwaliteit die je geeft zal iedere dag opnieuw gemeten worden. Een restaurant zal je ook beoordelen op basis van de laatste maaltijd die je er gegeten hebt en de manier waarop ze je bedient hebben. Want je kan op vele plaatsen lekker eten maar de bediening maakt vaak het verschil. Mensen onthouden vaak het “buitengewone”. Ze onthouden het niet alleen maar praten er ook meer over. En dat is toch wat je wil, niet? De kennis & kunde van de thuisverpleegkundigen wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Maar de manier hoe ze met je omgaan als patiënt maakt vaak het verschil. Deze aanpak kan alleen maar postief werken voor je praktijk wanneer je je er ten volle van bewust bent en dat je hier strategisch op inzet samen met al je collega’s.

Bedankt Kevin voor het interview! We zijn weer heel wat wijzer geworden.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Stuur ons dan gerust een mail naar info@zorgleads.be of stuur ons een WhatsApp naar +32 478786398. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *