Leeg bed woonzorgcentrum

De 3 beste marketingtips voor woonzorgcentra

Wegens corona zitten heel wat woonzorgcentra met uitdagingen qua bezettingsgraad. Velen beginnen dan in het wilde weg te schieten met flyers en social media posts wat in vele gevallen op korte termijn niet veel op zal leveren. In principe hebben velen alle tools reeds in huis om het verschil te maken maar weinigen gebruiken ze. In deze blog beschrijven we 3 werkwijzen die jullie de beste resultaten zullen geven.

Tip 1 – Eigen medewerkers

Door te werken voor heel wat woonzorgcentra in Vlaanderen zien we dat ze vaak goud in huis hebben maar er te weinig mee doen. Wat bedoelen we hiermee? Teveel marketing wordt boven de hoofden gevoerd van de medewerkers terwijl net zij de accelerator zijn in heel de keten.

We bekennen: verpleegkundigen,zorgkundigen,verzorgenden,logistieke medewerkers, collega’s van de poets,… focussen zich op de “zorg” en niet op marketing. En in principe is dit helemaal ok! Wel dienen we ervoor te zorgen dat iedere medewerker (op zijn niveau) begrijpt wat de doelstellingen zijn op korte en lange termijn + welke rol ze kunnen spelen in het realiseren van deze bedrijfsdoelstellingen.

Eén van de rollen is het ondersteunen van de marketing. Vaak zien we dat organisaties met 350 medewerkers er niet in slagen bepaalde berichten te verspreiden via Facebook. Dit terwijl het verspreiden van eenboodschap via je eigen medewerkers vaaks het meest krachtige is. Het is een hefboom die zal zorgen voor meer authenticiteit,snelheid en resultaat.

Maar hoe ga je hiermee aan de slag? Organiseer infosessies voor alle type medewerkers in je woonzorgcentra. Sessies waarin je uitlegt waar je als WZC naartoe wil gaan en welke marketing je hiervoor in wil zetten. Leg uit hoe belangrijk hun rol hierin is en geef hen op een laagdrempelige manier echte kansen om imput te geven om dit aan te pakken.

Team woonzorgcentrum
Je team engageren is essentieel!

Tip 2 – Indirect is the way to go

Het op punt houden van de bezettingsgraad tijdens deze corona periode is niet evident. Het roepen dat jullie lokaal, warm en zorgzaam zijn maakt geen verschil want iedereen verwacht reeds dat jullie dit zijn. Trouwens: al jullie collega’s roepen hetzelfde.

Wat op middelange termijn super goed werkt is het werkelijk helpen van alle mogelijke vormen van doelgroepen (prospecten) op het moment dat ze het nodig hebben. Vaak zijn vele trajecten vanaf een thuissituatie tot aan het WZC bij senioren hetzelfde. Op een bepaald moment gaat (schoon)dochterlief online opzoek naar thuisverpleging, een handgreep voor naast het bad/toilet, een mantelzorgpremie, een rollator, steunkousen,… Noem maar op! Iedereen is opzoek naar kwalitatieve lokale objectieve info. Waarom zouden jullie als WZC (die lokaal gevestigd zijn) niet starten met het geven van tips en het schrijven van artikels om mensen te helpen in deze zoektocht?

Wanneer je deze vorm van indirecte marketing correct uitvoert ga je niet alleen massaal veel mensen kunnen helpen maar ga je online ook zeer veel bruikbare data kunnen capteren die gebruikt kan worden voor eremarketing-campagnes.

Tip 3 – Remarketing

We ontmoeten woonzorgcentra die super goed hun best doen om zowel offline als online leuke marketing te voeren. Jammer genoeg moet marketing niet alleen leuk zijn maar ook meetbaar. Vroeg of laat gaat iemand de vraag stellen: wat brengt dit allemaal op? En dan dien je met cijfers aan te kunnen tonen wat je gedaan hebt en wat hiervan de resultaten zijn.

Marketing kost
Wegen jullie marketingresultaten op tegen de investeringen die je doet?

Stel jullie posten iets leuk op Facebook waarmee velen de weg vinden naar jullie website. Wat doen jullie hier concreet mee? Maw: welke resultaten bekomen jullie hiermee? Hopen jullie dat velen iets nuttig gelezen hebben? Zouden jullie het niet nuttiger vinden om de mensen die jullie website hebben bezocht te herbereiken op basis van hun surfgedrag op jullie website?

Stel iemand bezoekt jullie website en bekijkt een specifieke vacature. Zou het dan niet super zijn dat je hem of haar de job langs verschillende manieren kan tonen op hun eigen sociale media? Of wanneer een dochter opzoek is voor haar moeder naar een kamer in het woonzorgcentrum. Zou het dan niet nuttig zijn om deze dochter nadien op een subtiele manier nog meer info te geven op haar eigen sociale media over de mogelijkheden van verblijf in jullie WZC?

Het meten en herbereiken van websitebezoekers doen we via het plaatsen van een Facebook Pixel op de website van jullie woonzorgcentrum. Voordat we een pixel plaatsen brengen we eerst alle doelstellingen (korte- & lange termijn) in kaart en passen we de website aan (of laat het WZC de website aanpassen) om voldoende touchpoints te hebben om conversies op te bouwen. Touchpoints bekomen we via de vakjes waarop jullie websitebezoekers kunnen klikken en die we kunnen meten. Conversies zijn de acties die we kunnen koppelen aan de kliks die jullie bezoekers hebben gedaan.

Wil je als woonzorgcentrum ook meer objectieve resultaten behalen? En wens je extra info? Ik bezorg jullie deze graag via een vrijblijvend gesprek. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be of stuur ons een mail naar info@zorgleads.be. Telefoneren kan ook naar +32 478 78 63 98.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *