LinkedIn marketing voor de zorgsector

5 tips om je LinkedIn marketing in de zorgsector te boosten!

Wil je ook meer relevante relaties opbouwen op LinkedIn? En wil je dat dit zoveel mogelijk geautomatiseerd verloopt? Plaats dan een “LinkedIn Insight Tag” op je website en je zal zien dat nuttige connecties leggen nog nooit zo eenvoudig is geweest. In deze blog geven we je 5 tips om je LinkedIn marketing in de zorgsector te boosten met een minimum aan budget & tijd.

We moeten eerlijk zijn! Adverteren op LinkedIn heeft de naam duur te zijn. Ook is de tool erachter, de Campagne Manager, lastig te doorgronden. Beide stellingen zijn juist. Tenminste… als je je er niet echt in verdiept. Ben je al begonnen met adverteren of wil je zelf binnenkort aan de slag gaan met LinkedIn Ads om potentiële klanten in de zorgsector te vinden? Om je (op weg) te helpen heb ik 5 tips uit onze workshop op papier gezet en deze getoetst met de praktijk in de zorgsector.

Hoe werkt Campagne Manager?

Einde 2018 hebben ze “Campagne Manager” van LinkedIn nog een keer grondig veranderd. Zo zijn er wat zaken anders vormgegeven, is er meer data beschikbaar (bijvoorbeeld prognoses) én is het totale proces aangepast.

Zoals je ziet in onderstaande afbeelding, kies je voortaan eerst je doel (Bekendheid, Overweging of Conversies) en daarna je doelgroep. Vervolgens kies je het advertentietype, plaatsing, budget en conversies. Pas dan ga je jouw uitingen opmaken. 

LinkedIn campaign manager
LinkedIn Campagne Manager

De manier waarop je een advertentie opbouwt is heel intuïtief en logisch. Langs de andere kant mag je niet vergeten je campagne op te slaan en te voorzien van een naam. Op deze manier kan je deze later bij het lanceren van je campagne alle resultaten eenvoudiger terugvinden.

Tip 1 : Bepaal welk resultaat je wil realiseren met een advertentie

Als zorgmarketingbureau raden we steeds aan, wanneer je nog niet bijzonder actief bent geweest op LinkedIn, om te starten met het bekomen van “merkbekendheid”. Niemand zal ooit zaken met je doen of diensten van je afnemen wanneer ze niet weten wie je bent en waar je voor staat.

De meesten willen dadelijk conversies gaan realiseren. Resultaat: weinig reacties op hun advertenties. Dit is logisch, want niemand weet wie je bent en wat je aanbod is. Mensen dienen vertrouwd te raken (vertrouwen krijgen) met je als persoon en als bedrijf.

Tip 2 : Wie wil je bereiken?

In het eerste gesprek dat ik doe met zorgondernemers stel ik de vraag: wie zijn je klanten? Dit lijkt een eenvoudige vraag maar het antwoord is bijzonder complex voor de meesten.

Wanneer ik aan een producent van rollators vraag wie hun klant is dan kan het antwoord zijn: alle senioren boven de 75 jaar. In principe is hun eindklant, die hun product het meeste gebruikt, een senior boven de 75 jaar. Maar is dit de klant die je dient te overtuigen om je product te kopen? Is dit de klant die je (online) kan bereiken met je marketing om je verhaal te vertellen?

Wanneer je als producent rechtstreeks rollators verkoopt aan de eindgebruiker (wat meestal niet het geval is) dan kan ik je zeggen dat 75 plussers niet de doelgroep is die je dient te overtuigen van de kwaliteiten van je product. Waarom? Omdat de moment wanneer een 75 plusser (meestal plots) een rollator nodig heeft vaak de mantelzorger in 82% van de gevallen opzoek gaat naar een oplossing. Langs de andere kant is een rollator (zoals vele andere producten & diensten in de zorgsector) een B2B2C gegeven. Dit wil zeggen dat je rollator het meest verkocht zal worden door verdelers (winkels) of thuiszorgprofessionals die je product kennen.

Om de troeven van je rollator succesvol te kunnen overbrengen naar je doelgroep is LinkedIn een zeer goed platform. In Vlaanderen zijn bijna 2000 thuisverpleegkundigen actief op LinkedIn om nog maar te zwijgen over het aantal artsen, maatschappelijk assistenten en verantwoordelijken van thuiszorgorganisaties en thuiszorgwinkels. Hen dien je te overtuigen! Hiermee heb ik niet gezegd dat je naar iedereen moet roepen dat ze je product dienen te kopen en dat je de beste bent. Hiermee bedoel ik dat je op LinkedIn de kans krijgt om de positieve gevolgen van je rollator te tonen (Vb. via social proof) aan de mensen die je product kunnen helpen boosten & verdelen. Via Campagne Manager kan je deze doelgroepen zeer nauwkeurig instellen.

Tip 3 : Haal de Insight Tag uit Campagne Manager

Voor velen is deze titel Chinees of zelfs Hebreeuws! Een “Insight Tag” is voor LinkedIn wat “Facebook Pixel” is voor Facebook. Het is een stukje code (Java-code) die je uit LinkedIn Campagne Manager kan halen om dan nadien in de “achterkant” van je website te plakken. Hieronder kan je zien waar je deze “Tag” kan vinden.

LinkedIn Insight Tag zorgsector
LinkedIn Insight Tag

Een “Insight Tag” geeft je zoals het woord het zegt “inzichten”. Een “tag” is vrij vertaald “een label”. Door met andere woorden de “Insight code” aan je website toe te voegen geeft dit je de mogelijkheid om alle websitebezoekers, die een actief LinkedIn account hebben, te kunnen herbereiken op basis van “het label” dat je aan hen (per bezoeker) hebt toegekend. Iedereen die naar je website komt heeft op één of andere manier interesse in je onderneming. Anderzijds zal deze bezoeker een bepaald surfgedrag (zoekgedrag) vertonen op je website. Via de tag zal je via je advertentieaccount binnen LinkedIn Campagne Manager alle bezoekers kunnen categoriseren. Op basis van hun interesses (zoekgedrag ) kan je ze nadien op een gepersonaliseerde manier herbereiken.

Ook met “UTM-tracking” of de “Google Tag manager” kun je meer inzicht krijgen in de effectiviteit van je LinkedIn-campagnes. Zorg er in ieder geval voor dat je de resultaten scherp in het vizier krijgt en je de “Return on Ad Spend” kunt doormeten.

Tip 4: Maak je bedrijfspagina in orde

Begin voordat je gaat adverteren met het goed opzetten van je bedrijfspagina. Misschien is deze tip voor jou een binnenkopper? Toch zien we vaak in de praktijk dat deze eerste stap vergeten wordt.

Adverteren op LinkedIn kun je vergelijken met flyeren in een winkelstraat. Je deelt flyers uit en mensen gaan dan (misschien) naar jouw winkel om te kijken wat er te koop is. Jouw bedrijfspagina is de winkel of de etalage van jouw bedrijf. Iemand die een advertentie op LinkedIn voorbij ziet komen, kan doorklikken naar jouw bedrijfspagina en komt even in jouw ‘winkel’ kijken. Zorg ervoor dat je etalage aantrekkelijk is en weerspiegelt waar je onderneming voor staat in de zorgsector.

Tip 5 : Doe aan splittesting

Met voorsprong de meest gemaakte fout is dat bedrijven – of de door hen ingeschakelde marketingbureaus – niet of nauwelijks testen voordat ze met hun posts & advertentiebudgetten LIVE gaan. Wij adviseren je om, zeker bij de start, te investeren in het A/B-testen van je doelgroep & boodschappen die je naar je doelgroep wenst te sturen onder de vorm van foto’s, video’s & blogs. Waarom? Wanneer je niet exact weet wat je doelgroep wenst te zien, als je niet exact weet via welke kenwords je hen kan bereiken en als je niet weet met welk budget je bepaalde resultaten kan krijgen dan ben je je geld letterlijk aan het weggooien!

Voordeel 1

Ten eerste leer je je doelgroep beter kennen. Welke content spreekt welke subgroepen in je doelgroep aan? Doet bijvoorbeeld leeftijd, branche of regio ertoe? Wat zijn de functietitels van de personen die reageren op je content? Als de test goed wordt uitgevoerd, leer je ook welke invalshoeken je doelgroep triggeren.

Tot slot kun je veel leren over de “vorm” waarnaar jouw doelgroep zich aangetrokken voelt. Zijn dat video’s, carousel ads of ‘gewone’ gesponsorde updates? Je kunt zelfs zo ver doortesten, dat je erachter komt welke uitwerking van jouw uitingen het beste werkt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Taal (gebruik je u of jij?, welke tone of voice gebruik je?)
  • Foto’s of visuals
  • Kleurgebruik

Zo weten wij inmiddels, door veel te testen, dat een bepaalde kleuren in advertenties bij woonzorgcentra,ziekenhuizen,artsen en apothekers veel meer interactie, clicks en conversies opleveren.

Voordeel 2

Ten tweede gaat A/B-testen je veel geld besparen. Het is namelijk een investering die je altijd terugverdient. Want als je weet wat werkt en wat niet, kun je je huidige campagnes gaan optimaliseren. En nieuwe campagnes gerichter ontwikkelen. En dat drukt, als het goed is, de kosten van je campagne.

Zie hieronder een voorbeeld van wat het optimaliseren van een campagne oplevert.

Zodra er voldoende data was opgehaald, zijn we gaan optimaliseren. Optimaliseren kan bijvoorbeeld door slechter presterende advertenties uit je A/B-test uit te zetten. Of door de doelgroep aan te passen.

Grafiek splittesting

In het voorbeeld hierboven zie je wat er gebeurde toen we op 2 oktober de doelgroep hebben aangepast. De CPC (kosten per klik) zetten hierna een daling in. Op 6 oktober hebben we wéér geoptimaliseerd. Dit leidde wederom tot een verlaging van de kosten per klik. Je ziet een derde optimalisatie op 10 oktober. Deze actie had helaas niet het beoogde effect, dus is de campagne op 11 oktober beëindigd.

We lezen en horen veel verhalen van mensen die wel eens adverteren op LinkedIn en dan vrij snel tot de conclusie komen dat het niet oplevert wat ze er van verwacht hadden. Vaak is er dan niet goed of lang genoeg getest, en al helemaal niet tussentijds geoptimaliseerd. Conclusie: als je eerste campagne op LinkedIn niet de resultaten geeft waarop je had gehoopt, betekent het niet dat het platform niet werkt. Eén test = geen test.

Hopelijk heeft deze blog je kunnen overtuigen om je marketing te voeren op basis van cijfers en niet op basis van een gevoel. Via het testen van je posts, voordat je ze loslaat op het grotere publiek, zal het ervoor zorgen dat je veel meer resultaten kan bereiken in minder tijd & met minder budget. Vergeet ook zeker niet de LinkedIn Insight Tag te (laten) installeren op je website. De hoeveel nuttige data die hieruit komt is onbetaalbaar!

Persoonlijk ben ik van mening dat je deze tag best kan laten installeren door een marketingbureau. Niet alleen hebben we dit als marketingbureau vrij snel voor je gefixed. Je bent ook zeker dat ze goed geplaatst zijn en actief staan. Bij iedere opdracht dat we doen als zorgmarketingbureau maken we een advertentieaccount aan (op naam van de klant) waarin minimaal 10 splittesten zijn gedaan rond de belangrijke thema’s van de zorgonderneming. Hierdoor kunnen we jullie een juiste basis geven als start. Nadien kunnen we met een minimum aan aansturing jullie verder begeleiden en opvolgen wat opnieuw een besparing zal oplevering voor jullie.

Indien er nog vragen zijn mag je me steeds een mail sturen op info@zorgleads.be of een WhatsApp sturen op +32 478 78 63 98. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Groetjes!

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *