Marketing is duur Zorgleads

4 redenen waarom ondernemers in de zorg marketing duur vinden

Doordat ik heel wat keynotes geef in de zorgsector spreek ik ook met tal van ondernemers in de zorg. Vaak hoor ik de zin: “marketing is toch duur he”! Om deze uitspraken te duiden beschrijf ik in 4 redenen waarom ondernemers in de zorg marketing duur vinden en wat je eraan kan doen om je marketing betaalbaar te houden.

Wanneer men zegt dat marketing duur is dienen we exact te bepalen wat we bedoelen met marketing, niet? Eerst en vooral maak ik een duidelijk onderscheid tussen marketing en zorgmarketing. Anderzijds dien je een duidelijk afgelijnde doelgroep te hebben met een duidelijke boodschap. Wanneer je dit ook allemaal op orde hebt dien je te starten met het uitwerken van een meetbare financiële & operationele marketingstrategie die ervoor zal zorgen dat je stap voor stap je marketing kan optimaliseren en betaalbaar houden.

Wat is marketing

Marketing gaat veel verder dan adverteren, e-mailpitches of de manier waarop we met z’n allen prijzen plakken op producten of diensten. In feite heeft marketing meestal helemaal niets met geld te maken. We zijn omringd door mensen die graag een stukje van onze aandacht hebben + een beetje van ons vertrouwen en geld. Het doel is om die mensen reclame voor ons te laten maken…maar hoe doe je dat?

Als iemand zegt: ‘Ik doe geen marketing’, bedoelen ze waarschijnlijk: ‘Ik geef geen geld uit aan advertenties.’ Dat zijn heel verschillende dingen. Onze bedrijfscultuur en levenswijze wordt meer dan ooit gedreven door marketeers. De links waarop we klikken, de shows die we bekijken, de mensen waarvoor we stemmen – het zijn allemaal marketingresultaten.

Zodra we de verantwoordelijkheid nemen voor de marketing die we doen en de marketing die ons is aangedaan, hebben we de kans om dingen beter te maken en je eigen marketing ook betaalbaarder te maken.

Marketing is volgens een definitie een vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een product of dienst aan een welbepaalde doelgroep (de markt) met als doel (een gevolg) zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te helpen verkopen.Maar laat je niet vangen!! Marketing is GEEN sales (verkoop) en zal dit ook nooit worden. De meeste ondernemingen in de zorg doen trouwens niet aan marketing maar wel aan sales.Via marketing is het de bedoeling om potentiële klanten met je bedrijf kennis te laten maken op een doordachte maar vooral toegankelijke en leuke manier. Dit doe je niet door constant te roepen om bij hen te komen wonen/kopen. Laat hen met je kennis maken als persoon & een kijkje nemen achter de schermen om zo een gevoel (vertrouwen) op te bouwen.

In de rest van het artikel bedoelen we dus met marketing alle inspanningen die offline en online nodig zijn om je specifieke doelgroep met een welbepaalde boodschap te informeren en te charmeren op een leuke manier.

1. Geen specifieke doelgroep

Vele ondernemingen die actief zijn in de zorgsector richten zich naar Jan modaal.Hiermee wil ik zeggen dat ze zich proberen te richten naar de grooste doelgroep omdat hier potentieel enorm veel bewoners/klanten kunnen liggen.Wanneer we dit toepassen op een woonzorgcentrum zou dit willen zeggen dat je als WZC iedere senior in het dorp/gemeente of stad als klant zou willen hebben. Tot enkele jaren geleden was dit misschien de juiste aanpak. Vandaag zien we dat de toekomst van een woonzorgcentra zal liggen in specialisaties en maatwerk naar welbepaalde doelgroepen zoals bijvoorbeeld personen met dementie, Alzheimer,…Wanneer je als zorgonderneming je doelgroep zeer groot neemt zal de marketing naar deze doelgroep automatisch duurder worden. Het zal niet alleen duurder worden omdat je meer mensen zal dienen te overtuigen… het zal ook duurder worden omdat in de vijver waar de meeste vissen inzitten de concurrentie met de grotere zorgbedrijven het grootste zal zijn. Om hier mee te concureren dien je meer te investeren in marketing en zal de ROI automatisch lager liggen.

2. Geen meetbare marketingdoelen 

Marketing kan als duur ervaren worden wanneer je tal van marketinginspanningen doet en er geen resultaten komen waarmee het bestuur iets kan doen. Er gaat met andere woorden geld buiten en er komt niets binnen. Wanneer er geen marketingresultaten komen kan dit verschillende oorzaken hebben: geen duidelijke boodschap, geen duidelijke doelgroep,… Wat ik vaak dien vast te stellen is dat er gewoon geen meetbare marketingdoelen werden vooropgesteld. Hoe kan je dan meten dat het marketingbudget effect heeft gehad? Op deze manier zal niet alleen de marketingperceptie een flinke deuk krijgen… er is ook geen enkele manier om bij een volgende actie verbeteringen toe te voegen om beter te gaan doen. Met andere woorden: marketing zonder duidelijke doelen zal er altijd voor zorgen dat de zaakvoerder zegt: mijn marketing is duur!

3. Geen financieel marketingplan

Los van de meetbare doelen dien je ook exact te weten welke waarde ieder resultaat heeft voor je onderneming. Hoeveel mag een nieuwe klant kosten? (cost per lead) In principe dient ieder bedrijf 7 tot 10% van zijn omzet te investeren in marketing. Bij commerciële bedrijven is dit vaak realiteit (al worstelen die er ook mee) en bij startups lopen de marketingkosten soms op tot 25% van hun beperkte omzet. In de zorgsector zien we dat gemiddeld slechts 3% van de omzet gaat naar marketing. In de zorgsector wordt marketing vaak nog als “vies” aanzien, als commercieel. Commercieel zijn in de zorg blijft iets dat moeilijk aanvaardbaar is. Dit terwijl marketing vooral gaat over het vertellen van het mooie verhaal dat iedere onderneming tracht te brengen. Wanneer je dus geen duidelijk marketingplan hebt zal er dus ofwel teveel of te weinig geïnvesteerd worden in marketing wat een aanzienlijke invloed heeft op de marketingresultaten.

4. Te weinig focus op beleving

Wat is veruit de beste marketing voor zorgondernemingen? Een goede website? Of snel terug te vinden zijn op Google? Nope! Je beste marketing is de tevredenheid van je klanten (bewoners, familie van bewoners, kopers) en je medewerkers. Je beste marketing is dus met andere woorden het resultaat van de customer experience (klantenbeleving) en van de tevredenheid van je medewerkers. Ik durf de marketing van ondernemingen in de zorg vaak vergelijken met een restaurant. De kwaliteit van een restaurant staat gelijk met de laatste ervaring die je had in dat restaurant. Wanneer dit een super goede ervaring was zal je dit ook verder vertellen aan anderen.Klanttevredenheid is maw een dagelijks werkpunt waaraan gewerkt dient te worden. In de zorgsector start de beste marketing bij de medewerkers en niet bij de eindklant. Niet alleen dienen je collega’s de visie & waarden van je bedrijf uit te dragen… ze kunnen er ook voor zorgen dat een welbepaalde boodschap zeer snel kan verspreiden door dit te vertellen tegen de juiste mensen die ze kennen & helpen delen via sociale media. Je medewerkers dus betrekken bij je huidige & toekomstige marketingbeslissingen is dus een must die je veel geld zal besparen en opbrengen. Geef je medewerkers dus niet enkel scholing over nieuwe zorghulpmiddelen maar ook over marketing & communicatie. Ieder bedrijf (ja!! ook bedrijven in de zorgsector) zullen stuk voor stuk bedrijven worden die om dienen te kunnen met mediatoepassingen. Je medewerkers dus geïnformeerd houden rond deze mogelijkheden is dus aangeraden.

Hopelijk vond je deze blog waardevol! Wanneer je tips voor me hebt of een reactie wil plaatsen is dit meer dan welkom. Bekijk zeker de mogelijkheden van onze keynote “Zorg goed voor tafel 4” om je medewerkers te inspireren rond zorgmarketing & communicatie.

Je kan ons bereiken op het e-mailadres info@zorgleads.be of via een Whatsappje op +32 478 78 63 98.

Groetjes

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *