Marketing tips zorgsector Zorgleads

3 tips om zorgmarketing vol te houden

Vele bedrijven in de zorg gaan steeds met volle moed van start met hun marketing maar velen geven te vroeg op! Opgeven is niet fout. Iedereen is ooit met iets gestart en heeft dit vroegtijdig opgegeven. Denken we maar aan onze voetbalcarrière of balletlessen die uiteindelijk niet super lang hebben geduurd. Wanneer je dezelfde dingen ook op professioneel vak gaat doen kan dit aardig wat gevolgen hebben. In deze blog geven we 3 tips om zorgmarketing vol te houden die direct toepasbaar zijn in je huidige werking!

Met iets starten geeft ons een goed gevoel. Op 1 januari geeft het kopen van een fitnessabonnement ons al een goed gevoel zonder dat we al 1 minuut gesport hebben. Dit komt omdat we met z’n alle houden van nieuwe dingen. Wanneer we dit projecteren naar de marketing in je zorgonderneming wil dit zeggen dat we bij de start vele goed moed hebben maar net voordat we resultaten zijn ermee stoppen…jammer toch? Hieronder geef ik jullie 3 tips om je marketing vol te kunnen houden

1. Wees realistisch & planmatig

Eerlijk is eerlijk: als ziekenhuis of apotheker dien je niet dezelfde ambities te hebben dan Apple of Nike. Toch? Als ziekenhuis dien je “wereldberoemd” te worden in je eigen regio, niet in gans de wereld. Door jezelf realistische doelen op te leggen ga je minder snel teleurgesteld zijn en ga je langer volhouden. Zorg dat je bij start ook al een duidelijk einde kent. Hiermee bedoel ik: weet wat je wil bereiken en leg jezelf een aantal tussenhaltes op. Elke tussenhalte geeft je een goed gevoel en is vaak een meer haalbare kaart.

Realistische marketing Zorgleads
3 tips om zorgmarketing vol te houden

2. Maak je doelen meetbaar

Vele ondernemingen die actief zijn in de zorgsector vliegen letterlijk in hun marketing. Ze maken mooie foto’s en video’s en posten deze naar hartelust op Facebook,Instagram en LinkedIn. Wanneer ik hen dan vraag tijdens mijn keynotes wat ze exact willen bereiken zijn de antwoorden vaak zeer vaag. Voor mij is in principe geen enkel antwoord fout. Maar maak je doelen meetbaar! Hoeveel nieuwe sollicitaties wens je aan te trekken met je vacature-posts? Hoeveel van je medewerkers volgen je op Facebook? Hoeveel mensen bereik je met een geadverteerde post van €40? Hoeveel procent van je doelgroep heb je bereikt met een welbepaalde post? Deze lijst kan lang zijn en dat is niet erg. Het belangrijkste is dat je zaken begint te meten zodat je nadien kan gaan bijsturen & optimaliseren. Het bereiken van tussentijdse doelen geeft extra moed om alles vol te houden. Cijfers zorgen voor houvast en maken het lekker concreet.

3. Koppel je doelen aan extra omzet

Leuk dat je weet dat 76% van je medewerkers je volgen op Facebook maar wat brengt dit op? Wanneer je investeringen doet in marketing dienen deze ook financieel op te brengen. Want een onderneming in de zorg dient ook (een beetje) winst te maken om op lange termijn het hoofd boven water te kunnen houden.Wat ik meestal als eerste doe is een financieel marketingplan opmaken. Met dit financieel marketingplan brengen we alle kosten en omzetten van het bedrijf in kaart en bepalen we vrij snel wat de waarde is van een resultaat ( een nieuwe bewoner, een nieuwe collega, een nieuwe patiënt,…). Wanneer je de “cost per lead” kent kunnen we gaan kijken hoe (strategie,tijd,budget,…) we deze resultaten kunnen bereiken. Door al deze kennis op te bouwen kunnen we ervoor zorgen dat je marketingkosten enerzijds meetbaar worden (resultaten) en anderzijds gekoppeld kunnen worden aan opbrengsten. Want onthou het goed: marketing waarvan je geen resultaten kan meten zal geen enkel bedrijf volhouden. Ook jij niet!

Hopelijk vonden jullie deze blog waardevol en heb je er iets aan gehad! Indien er vragen of opmerkingen zijn kan je deze steeds mailen naar info@zorgleads.be of je kan me een WhatsApp berichtje sturen naar +32 478 78 63 98. Extra info kan je steeds vinden op onze website www.zorgleads.be.

Groetjes

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *