Facebook Pixel zorgondernemers

3 redenen waarom je als zorgprofessional een Facebook Pixel moet hebben op je website

Relevante potentiële klanten bereiken via sociale media is het doel van iedere zorgondernemer. Als ondernemer maak je leuke posts om de aandacht te winnen bij je volgers. Wist je dat je met een Facebook Pixel automatisch alle bezoekers van je website, die een Facebookaccount hebben, kan herbereiken met je posts en boodschappen?

Wat is een Facebook Pixel?

Zoals je weet heeft Facebook twee kanten. De consumentenkant, waar je als gebruiker content (foto’s,video’s) kunt zien van vrienden, familie en pagina’s. En een zakelijke kant, waar bedrijven gebruik van maken om hun content en advertenties gericht te sturen naar groepen gebruikers.

Het gericht sturen van de juiste info naar je volgers op Facebook gebeurt best via een Facebook Pixel, een stukje code van Facebook, die je als bedrijf kunt installeren op je website. Deze code wordt dan gekoppeld aan het advertentie account van Facebook Manager en registreert welke pagina’s worden bekeken door ingelogde Facebook-gebruikers.

Met deze informatie kun je binnen het advertentie account van Facebook doelgroep segmenten samenstellen waaraan advertenties getoond worden. Voorbeeld: gebruikers die op de website van de adverteerder de prijzen van een kamer in een woonzorgcentrum hebben bekeken, maar nog geen contact hebben gezocht, kunnen via Facebook advertenties opnieuw te zien krijgen wat deze kamers van het woonzorgcentrum kosten via doelgerichte posts.(je kan ze blijven prikkelen) Op deze manier ben je relevante info aan het tonen aan relevante bezoekers. Zowel de code voor de pixel, als de doelgroep segmenten en de advertenties stel je samen in de advertentie omgeving van Facebook Manager. Dus niet via de knop “Nu Promoten” die je vaak ziet staan op je pagina.

Een adverteerder weet alleen welke pagina’s een Facebook-gebruiker heeft bekeken. Op basis van dit online gedrag worden conclusies getrokken over de interesses van de gebruikers. Vervolgens kan je gebruikers content tonen die perfect aansluiten bij zijn/haar interesses. Het hoeven dus niet alleen maar advertenties te zijn, maar kunnen ook artikelen zijn of aankondigingen van evenementen of …

3 redenen

Reden 1 : Tijd & geld

Mensen die reeds je website hebben bezocht hebben op één of andere manier interesse in je dienst of product. Je tijd en geld steken in het overtuigen van de warmere leads heeft meer zin dan tegen éénder wie te gaan roepen wie je bent en wat je doet.

Reden 2 : relevante doelgroepen aanmaken

Zodra de pixel-data door Facebook en/of Instagram verzameld is, kunnen hiermee verschillende doelgroepen worden aangemaakt. Dit doe je in het onderdeel ‘doelgroep’ van de advertentieomgeving in Facebook. Bij doelgroepen maak je dan verschillende groepen op basis van de URL’s van de websiteonderdelen die ze bezocht hebben. Nadien kan je deze doelgroepen specifiek gaan herbereiken (retargetting) op basis van hun interesse in je zorgdienst of product.

Reden 3: Maak Look-a-likes aan

De pixel-data wordt ook gebruikt om een nieuwe doelgroep te vinden via Look-a-like audiences in Facebook. Dat werkt als volgt: als eerste maakt een adverteerder een doelgroep in Facebook aan en kiest daarbij de juiste website parameters. Binnen doelgroepen in Facebook is dat de optie: aangepaste doelgroep. Bijvoorbeeld een groep mensen die op een website alle pagina’s bezoeken waar woonzorgcentrum of prijzen kamer voorkomt in de URL van de pagina. Met deze aangepaste doelgroep kun je weer een nieuwe doelgroep maken: de vergelijkbare doelgroep. Facebook kijkt dan naar de pixel data van alle mensen die binnen de site een pagina gezien hebben over woonzorgcentrum of prijzen kamer en vindt dan vergelijkbare mensen binnen Facebook. Via een algoritme selecteert Facebook deze mensen op basis van hun interesse en gedrag en voegt die toe aan de doelgroep. In de doelgroep omgeving toont Facebook het aantal mensen dat voldoet aan deze doelgroepcriteria. Je kunt hiermee op een hele efficiënte manier nieuwe klanten vinden die overeenkomsten hebben met bestaande website bezoekers. Vaak zijn deze look-a-like doelgroepen heel erg effectief. Een aanrader!

Conclusie

Uit ervaring weet ik dat zorgondernemers het installeren van een Facebook Pixel een zeer interessante piste vinden voor hun onderneming. Het probleem zit hem vaak in het opzetten van hun Facebook Manager account + het extraheren van de Facebook Pixel + deze pixel correct integreren in hun website.

Voor de zorgondernemers die interesse hebben wil ik gerust een stappenplan mailen met hoe je dit zelf kan uitvoeren. Indien je dit niet ziet zitten wil ik je er ook mee helpen.

Heb je vragen? Mail dan gerust naar info@zorgleads.be of stuur me een WhatsApp naar +32 478 78 63 98. Meer info kan je vinden op www.zorgleads.be.

Met vriendelijke groeten

Marc Driesen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *